Lærerprofession.dk
I æstetiske læreprocesser kan eleven både lære om og af det faglige indhold gennem samtale og refleksion med de andre elever, skriver Annika Piersma.
Foto: privat
NOMINERET BLANDT DE 10 BEDSTE I 2023 - Bachelor: Lerfigurer som indgang til refleksion over livets grundvilkår
Æstetiske læreprocesser kan bidrage med forståelse og erkendelse i kristendomskundskab, skriver Annika Piersma
Lærerstuderende: ”Hvordan synes du, det var i
går i kristendomsundervisningen at arbejde med ler?”
Tom: ”Det var fedt.”
Lærerstuderende: ”Fedt, fordi du ikke skulle
læse noget?”
Tom: ”Nej, fordi man får lov til at
bruge både sin hjerne og sine hænder – ja, og til at tænke over, hvad ondskab
er!”
Denne
samtale havde Annika Hansen Piersma med en elev i 9. klasse, da hun gennemførte
et forløb i kristendomskundskab, hvor hun inddrog modellering med ler i et
forløb om ondskab. Elevens udtalelse illustrerer, at den æstetiske læreproces gav
mulighed for at reflektere, og at det at bruge kroppen og sanserne virkede
motiverende, mener hun.
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
Annika
Piersma skriver i sit professionsbachelorprojekt fra læreruddannelsen i Nørre
Nissum ved Via UC, at hun på uddannelsen har haft ”positive erfaringer fra
teachinglabs og praktikker med begrebet læringsglemsel”. Læringsglemsel er et
begreb, som Lene Tanggaard, der er professor i pædagogisk psykologi og rektor for
Designskolen Kolding, har introduceret for at understrege, at læring også
finder sted i leg, og som ”et godt modstykke til en snæver fokusering på
læringsmål”. Annika Piersma skriver, at hun på uddannelsen har oplevet,
hvordan æstetiske
læreprocesser og kreativitet i undervisningen kan koble leg og læring, og at ”det lader til,
erkendelsen omkring fagligt indhold hos eleverne styrkes, og der skabes rammer
for oplevelser, som fremmer elevernes fordybelse, fantasi og virkelyst og lyst
til at lære”.
Hun
undersøger derfor, ”hvordan fokus kan mindskes fra læringsmål og i stedet
rettes mod lyst, deltagelse og erkendelse” i kristendomskundskab og spørger i
problemformuleringen:
”Hvordan
kan æstetik og æstetiske læreprocesser i 9.klasses
kristendomskundskabsundervisning fremme elevernes erkendelse og lyst til at
lære mere?”
Ondskab
i 9. klasse
Over en periode på fem
uger gennemførte Annika Piersma et forløb om ondskab i en 9. klasse, hvor
eleverne blev præsenteret for den norske filosof Lars Fredrik Händler Svendsens
fire forskellige begreber om ondskab, de læste og analyserede bibelsk tekst, så
filmen ”Adams æbler” og lyttede til dele af psykologiprofessor Svend Brinkmanns
podcast ”Det gode menneske”. Hendes undersøgelse koncentrerer sig om den
afsluttende del af forløbet, hvor eleverne arbejdede med modellering af en lerfigur,
men i analysen bruger hun også elevernes logbogsnotater og interview med fire
elever. Hun undersøger, ”hvorledes lerskulpturernes udtryk, i samspil med
elevernes logbogsnotater og interview kan gøres til genstand for evaluering af
den æstetiske læreproces samt det sandsynlige faglige udbytte af
undervisningen”.
Eleverne fik i
introduktionen til opgaven med lerfiguren at vide, at de skulle forestille sig,
at de var kunstnere og havde fået til opgave at designe og fremstille en figur,
”der skal minde os om ondskaben”. Klassen skulle lade sig inspirere af det
indhold, de havde været igennem i undervisningen og de samtaler, de havde haft
om ondskab.
Lære om og af
det faglige indhold
Annika
Piersma refererer til den britiske didaktiker Michael Grimmitts begreber om at
lære om og af religioner. Eleverne skal gennem undervisningen opnå
viden om for eksempel de bibelske fortællinger, og de skal lære af at
forholde sig til den religiøse dimension. ”Når Grimmitt omtaler begrebet at
lære om religionerne, så henviser han til en upersonlig og objektiv
kundskabsviden, som eleverne gennem undervisningen skal have mulighed for at
tilegne sig”. Når eleverne ifølge Grimmitt skal lære af religioner, mener
han, at eleverne gennem undervisningens indhold skal gives mulighed for at
udvikle sig til selvstændigt tænkende individer, som selv skal forholde sig til
egen tro og overbevisninger og selv må tage ansvar for egne handlinger. ”Dette,
at lære af. omhandler således mere
subjektive kundskaber som for eksempel selverkendelse”, skriver Annika Piersma.
Analysen
af elevernes arbejde med lerfigurer viser, at det æstetiske kobler de to
læringsformer. En elev fremstillede en trehovedet djævel, og i logbogen beskrev
eleven djævlefiguren, ”som symbol på, at ondskaben er overalt”.
Piersma
skriver, at eleven her udtrykker et læren af, fordi hun ikke mener, ondskab kan undgås. Hun spurgte eleven om hendes tanker om de tre hoveder, og
”sammenholdt med hendes logbogsnotater udleder jeg, at hun har formet de tre
djævlehoveder med udgangspunkt i tre af Svendsens ondskabsformer og således demonstrerer læren om jævnfør målet for forløbet”.
Leg
og læring er ikke modsætninger
Leg
og læring hænger sammen og udgør ikke nødvendigvis hinandens modsætninger,
beskriver Annika Piersma og refererer Lene Tanggaard, der har pointeret, alt man
alt for tit arbejder med modsætninger mellem leg og læring, ”som om legen er
det useriøse, og læring er fagligheden. Men sådan hænger det ikke sammen
udviklingspsykologisk”. Piersmas undersøgelse viser da også klare tegn på, at
eleverne lærer og opnår vigtige erkendelser gennem den æstetiske proces:
”Når
eleverne sidder fordybet i arbejdet med leret, glemmer de, at de er i gang med
atU lære. Mens deres hænder er travlt beskæftiget, er det ikke min oplevelse, at
de er særligt opmærksomme på, at de samtidig er deltagende i en filosofisk
samtale om begrebet ondskab eller ligeledes er ved at definere ondskabens
karakter overfor sig selv”, skriver Annika Hansen Piersma.
En elev beskrev
blandt andet i sin logbog, hvordan hun ikke havde forstået ret meget af undervisningen
i moralfilosofi, men at det i snakken hen over figurerne pludselig ”gav meget
mere mening”, og eleven kunne give ”udtryk for et nuanceret syn på ondskab, da
hun så de andre figurer, og vi i fællesskab fik talt om de forskellige
udtryk”.